Kuulalaakerit osa 1.

Kuulalaakeri on koneenosa, joka mahdollistaa kahden osan pyörimisliikkeen toisiinsa nähden pienellä kitkalla. Kuulalaakeri koostuu yleensä sisärenkaasta, ulkorenkaasta, kuulista sekä pidikkeestä, joka pitää kuulat oikeilla paikoillaan ja erillään toisistaan. Kuulat ovat laakerin liikkuvia elementtejä, jotka rullaavat sisä- ja ulkorenkaiden välissä.

Kuulalaakereita on monenlaisia ja ne on suunniteltu kestämään erilaisia kuormia, kuten aksiaalikuormia, radiaalikuormia tai molempia. Niitä käytetään laajalti erilaisissa sovelluksissa, kuten ajoneuvoissa, teollisuuskoneissa, sähkömoottoreissa ja kotitalouslaitteissa, tarjoten tehokkaan ja luotettavan ratkaisun osien pyörimisliikkeen tueksi.

Kuulalaakereiden tehokkuus ja kestävyys riippuvat monista tekijöistä, kuten materiaaleista, valmistusprosessista, kuormituksesta ja voitelusta. Ne on suunniteltu minimimaan kitkaa ja kulumista, mikä pidentää koneiden ja laitteiden käyttöikää ja parantaa niiden suorituskykyä.

Suosituimpia laakereita on saatavana neljässä eri hintaryhmässä:

EZO, FAG,, SKF, NSK, SNR, NTN, Koyo, Nachi = Laadukas japanilainen tai länsieurooppalainen laakerivalmistaja
IBC, NKE, FBJ = Keskilaatuinen japanilainen tai länsieurooppalainen laakerivalmistaja
CX = Edullinen puolalainen laakerimerkki.

Mitä päätteet C2, C3, C4, C5 tarkoittavat?

Merkinnässä oleva C tarkoittaa sisäistä välystä, mikä tarkoittaa, että laakerissa on tilaa laajenemiselle tarvittaessa laakereiden välillä, kun ulkorenkaasta pitäen ja sisärengasta säteittäisessä liikkeessä liikuttaessa huomaat pientä välystä näiden kahden renkaan välillä. Kaikissa laakereissa on tämä liike, se voi olla vain pieni liike, mutta sitä ohjataan kansainvälisten standardien mukaan. C3 ja uudemmat tarkoittaa, että laakerissa on normaalia enemmän välystä ja C2 tarkoittaa, että laakerissa on normaalia vähemmän välystä.

  • C2 – Normaalia pienempi laakerivälys (0-0,009 mm)
  • CN – Normaali laakerivälys (0,005-0,02 mm)
  • C3 – Normaalia suurempi laakerivälys (0,011-0,025 mm)
  • C4 – suurempi laakerivälys kuin C3 (0,018-0,033 mm)
  • C5 – suurempi laakerivälys kuin C4 (0,136-0,192 mm)

Avoin kuulalaakeri

Avoin kuulalaakeri on kuulalaakerin tyyppi, joka ei sisällä tiivisteitä tai suojia laakerin päädyissä. Tämän vuoksi ”avoin” viittaa siihen, että laakerin sisäosa, mukaan lukien kuulat ja radat, ovat alttiina ympäristölle. Tämä rakenne mahdollistaa helpomman voitelun, sillä voiteluaine, kuten öljy tai rasva, voidaan lisätä suoraan laakerin sisäosiin.

Avointen kuulalaakereiden etuja ovat:

  1. Helppo voitelu: Voiteluainetta voidaan lisätä suoraan laakerin rullaelementtien ja rata-alueiden väliin, mikä parantaa laakerin suorituskykyä ja pidentää sen käyttöikää.
  2. Yksinkertainen rakenne: Ilman tiivisteitä tai suojia avoimet kuulalaakerit ovat usein yksinkertaisempia ja siten edullisempia valmistaa ja ylläpitää.
  3. Hyvä lämmönsiirto: Avoin rakenne mahdollistaa paremman lämmönvaihdun laakerin ja ympäristön välillä, mikä voi olla hyödyllistä sovelluksissa, joissa laakerit kuumenevat käytön aikana.

Toisaalta avoimet kuulalaakerit ovat alttiimpia epäpuhtauksille, kosteudelle ja muille ympäristötekijöille, jotka voivat päästä laakerin sisään ja aiheuttaa kulumista, korroosiota tai vahingoittaa laakerielementtejä. Tämän vuoksi avoimia kuulalaakereita käytetään yleensä sovelluksissa, joissa ne ovat suojattu ulkoisilta epäpuhtauksilta tai missä säännöllinen huolto ja voitelu on mahdollista ja taloudellisesti järkevää.

Peltisuojattu kuulalaakeri (ZZ tai 2Z)


Peltisuojattu kuulalaakeri on laakeri, jossa on metalliset suojalevyt laakerin molemmissa päissä. Nämä suojalevyt, usein valmistettu teräksestä tai muusta metallista, on suunniteltu estämään epäpuhtauksien, kuten pölyn ja lian, pääsy laakerin sisälle samalla kun ne mahdollistavat voiteluaineen, kuten rasvan, pysymisen laakerin sisällä.

Peltisuojatut kuulalaakerit tarjoavat paremman suojan epäpuhtauksilta verrattuna avoimiin kuulalaakereihin, mutta ne eivät tarjoa täydellistä tiivistystä kuten esimerkiksi kumitiivisteiset laakerit. Tästä syystä ne sopivat käytettäväksi sovelluksissa, joissa on kohtuullinen määrä epäpuhtauksia ja joissa on tarve jonkinlaiselle suojalle, mutta missä tiivisteiden aiheuttama kitka tai rajoitukset voitelulle eivät ole toivottavia.

Peltisuojattujen kuulalaakereiden etuja ovat:

  1. Parempi suojaus epäpuhtauksilta: Metallisuojat estävät suurimpien epäpuhtauksien pääsyn laakerin sisälle.
  2. Voiteluaineen säilyminen: Suojat auttavat pitämään voiteluaineen, kuten rasvan, laakerin sisällä, mikä auttaa ylläpitämään hyvää voitelua ja pidentämään laakerin käyttöikää.
  3. Alhainen kitka: Peltisuojat eivät lisää merkittävästi kitkaa verrattuna tiivisteisiin, mikä tekee niistä sopivia sovelluksiin, jotka vaativat matalaa käynnistys- ja käyttökitkaa.

Peltisuojattuja kuulalaakereita käytetään monissa sovelluksissa, kuten sähkömoottoreissa, kotitalouslaitteissa ja teollisuuslaitteissa, joissa tarvitaan kohtuullista suojaa epäpuhtauksilta ilman, että tiivisteet aiheuttavat liiallista kitkaa tai rajoittavat voitelua.